Podczas różnych rowerowych eskapad, zdarza się, że najedziemy na jakiś ostry przedmiot i przebijemy dętkę. Brak powietrza w kole uniemożliwia dalszą jazdę, szczególnie jeśli nie chcemy nieodwracalnie zniszczyć opony i pogiąć obręczy lub nawet całego koła. Najprostszym sposobem na wymianę dętki w rowerze jest odwiedzenie specjalistycznego serwisu, gdzie cała operacja zostanie przeprowadzona błyskawicznie. Zdarza się jednak, że przebijemy koło na szlaku, z dala od „cywilizacji”. Co możemy wówczas zrobić? Jeśli dysponujemy nową dętką lub samoprzylepną łatką, rowerowym kluczem uniwersalnym oraz pompką możemy poradzić sobie sami. Sprawdź, w jaki sposób można wymienić dętkę w rowerze.
Naprawa przebitej dętki krok po kroku
Pierwszą czynnością, którą musimy wykonać, jest odpięcie hamulców, jeśli w naszym rowerze są szczęki tzw. v-brake. By to zrobić, należy zbliżyć do siebie górną część szczęk i wyjąć osłonę linki z przytrzymującego uchwytu. Zdarza się, że nasze hamulce są tak ustawione, że obręcz koła przejdzie między szczękami bez ich odpinania. Wówczas możemy pominąć odpinanie.
Następnie w zależności od tego, czy chodzi o około przednie, czy tylne zsuwamy łańcuch z zębatki, po czym odkręcamy nakrętki mocujące koło. Jeśli mamy tam zamontowany szybkozamykacz zrobimy to „gołymi rękami”, jeśli nie musimy skorzystać z klucza.
Po wyjęciu koła musimy zdjąć oponę z obręczy. Najlepiej, jeśli w naszym kluczu jest specjalny plastikowy element, który posłuży nam do podważenia brzegu opony. Jeśli nie możemy posłużyć się śrubokrętem lub innym płaskim przedmiotem, ale w takim wypadku musimy bardzo uważać, by nie przebić dętki ani nie uszkodzić opony i samej obręczy.
Żeby zdjąć oponę, naciskamy na jej bok tak, by powstała szczelina. Następnie między rant opony wsuwamy plastikową łyżkę do opon i podważamy ją tak, by rant opony znalazł się ponad krawędzią obręczy. Najwygodniej będzie, jeśli obok łyżki wsuniemy dodatkowy element. W ostateczności może to być znaleziony kawałek wytrzymałego patyka. Następnie przesuwamy łyżką wzdłuż obręczy tak, by rant opony zsunął się z niej na całym obwodzie. Przy przesuwaniu łyżki lub innego przedmiotu uważajmy, żeby nie porysować obręczy i nie uszkodzić dętki ani opony. Teraz musimy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą wentyl oraz wyciągnąć ją przez szczelinę.
Gdy chcemy załatać dętkę, zlokalizujmy miejsce przebicia. Łatwiej nam będzie, gdy ją napompujemy i posłuchamy, w którym miejscu ulatnia się powietrze. Możemy także zbliżyć dętkę do twarzy, tak łatwiej poczujemy delikatny podmuch. Po zlokalizowaniu uszkodzenia przyklejamy łatkę. W zestawie jest zwykle kawałek papieru ściernego do przetarcia miejsca uszkodzenia i łatka samoprzylepna. Następnym krokiem jest odczekanie, aż klej zwiąże i założenie dętki.
Pozostałe czynności, a więc umieszczenie dętki w oponie wokół obręczy, dokręcenie wentylu, zamocowanie opony na obręczy, montaż koła i hamulców oraz założenie łańcucha przeprowadzamy w taki sam sposób, jak przy zdejmowaniu. Ostatnią czynnością, jaką musimy wykonać, jest napompowanie koła.